WYSIWYG Web Builder
Συνοψίζοντας:
Για τη σύνδεση του άξονα του κινητήρα με το φορτίο διατίθενται στο εμπόριο οι ανωτέρω εικονιζόμενοι τύποι σύνδεσμων αξόνων κατάλληλοι για τις ειδικές απαιτήσεις των εφαρμογών.

Σύνδεσμοι άξονα ηλεκτροκινητήρα με φορτία - Μειωτήρες - Ροπή ηλεκτροκινητήρων

Κινητήρας με προσαρμοσμένο γραναζωτό  μειωτήρα
Ελαστικοί σύνδεσμοι αξόνων μεταφοράς κίνησης και ισχύος
Διάφοροι τύποι σύνδεσμων αξόνων για  μεταφορά κίνησης και ισχύος
Μικρός γραναζωτός  μειωτήρας
Όλοι οι ηλεκτροκινητήρες (εκτός των βηματικών κινητήρων) περιστρέφονται με πολύ υψηλές ταχύτητες και παρέχουν μικρή ροπή (δηλ. δύναμη στρέψης). Για το λόγο αυτό, σχεδόν πάντοτε απαιτείται η σύνδεση του άξονα του ηλεκτρικού κινητήρα με γραναζωτούς μειωτήρες, ή με ιμάντες, έτσι ώστε να μειώνονται οι στροφές και να αυξάνεται η ροπή.
Ως γνωστό, η ροπή είναι το φυσικό μέγεθος που δείχνει τη δύναμη που παράγεται από τον άξονα ενός κινητήρα σε συγκεκριμένη απόσταση από αυτόν. Μονάδα μέτρησης της ροπής είναι το Newton*meter. Συνηθίζεται όμως για τους κινητήρες να εκφράζεται σε Kg*cm (Επειδή 1Kg=10N περίπου και 1m=100cm) προκύπτει ότι 1N*m=10Kg*cm περίπου.

Παράδειγμα εφαρμογής μειωτήρα με 2 γρανάζια με στόχο τη μείωση των στροφών και την αύξηση ροπής Οι μειωτήρες αποτελούνται συνήθως από γρανάζια διαφορετικής ακτίνας, έτσι ώστε να μειώνονται οι περιστροφές και κατά συνέπεια η ταχύτητα. Έτσι, σε 2 εφαπτόμενα γρανάζια ισχύουν οι σχέσεις:

P1 = Τ11  και επειδή v1 = ω1*r1   
à  P1 = Τ1*v1 / r1             P2 = T22  και επειδή  v2 = ω2*r2      à  P2 = Τ2*v2/r2
Όπου Ρ = ισχύς,  Τ = Ροπή,  ω = γωνιακή ταχύτητα,  v = περιφερειακή ταχύτητα,  r = ακτίνα γραναζιού

Αν παραβλέψουμε τις απώλειες τριβών έχουμε μεταφορά της ίδιας ισχύος:            P1= P2  è     Τ1* v1 / r1 = Τ2* v2 / r2
Στο σημείο επαφής οι περιφερειακές ταχύτητες των 2 γραναζιών είναι ίσες:            v1= v2  
è     Τ1/ r1 = Τ2 / r2    

                                                                                     Τ2 = Τ1 * r2/ r1
όπου: Τ2 είναι η λαμβανόμενη ροπή, Τ1 είναι η προσφερόμενη ροπή και r2/r1  είναι οι ακτίνες των γραναζιών.

Αν για παράδειγμα ο λόγος των ακτίνων δύο γραναζιών είναι r2/r1 = 10, τότε η λαμβανόμενη ροπή Τ2 θα είναι δεκαπλάσια της προσφερόμενης ροπής T1. Δηλαδή: Τ2 = Τ1*10. Η σχέση αυτή ισχύει αν οι απώλειες τριβών είναι μηδενικές. Βλέπουμε λοιπόν, ότι μειώνοντας τις στροφές αυξάνεται η παραγόμενη ροπή.

Σήμερα, για μείωση του κόστους οι περισσότεροι ηλεκτρικοί κινητήρες πωλούνται με προσαρμοσμένο μειωτήρα σε μεγάλη ποικιλία  ταχυτήτων σε στροφές/λεπτό, έτσι ώστε να μην απαιτείται πρόσθετος εξοπλισμός. Έτσι, υπάρχουν  κινητήρες 12V, ή 24V, ή 230Volt με προσαρμοσμένο μειωτήρα με ταχύτητες που κυμαίνονται από 1 έως περισσότερες από 1000 στροφές/ λεπτό. 
Οι πιο συνηθισμένοι μειωτήρες υλοποιούνται με γρανάζια, ή ιμάντες και αλυσίδες. Στο εμπόριο υπάρχουν πολλοί μικροί κινητήρες με διαφορετική ισχύ και πολλές μειώσεις στροφών. Ο άξονας τους συνδέεται απ' ευθείας με το φορτίο χρησιμοποιώντας συνδέσμους.
Βλέπουμε λοιπόν, ότι η μετάδοση κίνησης από τον άξονα του ηλεκτροκινητήρα στο φορτίο γίνεται με τους συνδέσμους. Με άλλα λόγια, οι σύνδεσμοι είναι τα εξαρτήματα που συνδέουν τον άξονα του μοτέρ με τα φορτία. Ανάλογα με τις ανάγκες της καθεμιάς εφαρμογής διατίθενται στο εμπόριο διάφοροι ειδικοί τύποι έτοιμων συνδέσμων. (σπαστοί, ελαστικοί, σταθεροί, τύπου φλάντζας) με διατομές έως 20mm. Η τιμή τους στην Ελληνική αγορά κυμαίνεται ανάλογα με τη διατομή και την πολυπλοκότητα κατασκευής από 1,5 έως 10€.

Βιβλιογραφία: Εισαγωγή στη ΜΗΧΑΤΡΟΝΙΚΗ και στα ενσωματωμένα συστήματα Σταμάτης Αλατσαθιανός σελ. 39-58.




Σύνδεση αξόνων για  μετάδοση κίνησης με ιμάντα και τροχαλίες
Μεταφορά κίνησης και ισχύος με σύνδεσμο
Άξονας ηλεκτρικού κινητήρα με προσαρμοσμένο γωνιακό γραναζωτό  μειωτήρα
Η ροπή του εικονιζόμενου ηλεκτροκινητήρα ανέρχεται σε Τ=8N*m ή 80Kg*cm. Οι στροφές του αν συνδεθεί μεσω αλυσίδας με γρανάζι 5πλάσιας ακτίνας διαιρούνται με το 5 και γίνονται 330:5=72στρ/λεπτό, ενώ η ροπή θεωρητικά 5πλασιάζεται σε 400Kg*cm.
Πλανητικός  μειωτήρας